Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nukleární versus rozvětvená rodina a bydlení v Africe

Je zavádění nukleární rodiny a s tím i spojené instituce (dětské domovy) prospěšné v Africe? Proč máme strach podpororovat rozvětvené rodiny a jejich soužití.

Já pocházím z české nukleární rodiny, vyrostla jsem s oběma rodiči a jedním sourozencem. Manžel, který pochází ze Zambie, byl po smrti svých rodičů vychován v rozvětvené rodině obou jeho rodičů. Když byl malý vyrůstal s babičkou. Školní docházku mu zaplatila babička jeho nevlastní sestry a nejlepší kamarád jeho otce. Vždy žil v domě na základě toho, kdo zrovna platil školné. U příbuzných pomáhal s domácími pracemi – zametal, vytíral, ohříval vodu na vaření i koupání, vařil, pral prádlo (ručně). U nás doma vše toto dělala máma a já ani bratr jsme neměli mnoho domácích odpovědností.

Někdo by mohl předpokládat, že výchova v nukleární rodině povede k větší zodpovědosti, protože se o domácí práce dělí méně lidí. Realita byla pro nás přesně opačná, já jsem byla daleko ménně připravená na samostatný život než můj manžel. Kdýž jsem manžela poznala a on mě poprvé pozval k sobě domů, pojala jsem dojem, že je to zodpovědný muž, který se stará nejen o sobe, ale i o svůj byt. A večeře, která byla připravená byla výborná. Život v rozvětvené rodině ho nenaučil pouze to, jak se postarat sám o sebe, ale především to, že na nic nemusí být člověk sám. Byt mého manžela byl sice hezky uklizený a jídlo navařené, ale já jsem se mylně domnívala, že to byl můj muž, co vše připravil. O všechno se ale postaral jeho bratranec, kterého si manžel vzal nastarosti výměnou za pomoc v domě. Nejde o to, že by se manžel nedokázal o domácnost postarat sám. To vše se naučil, když pomáhal v jiných domácnostech své rozvětné rodiny. A kromě toho se i naučil odpovědnosti za ostatní členy rodiny. Při jeho první pracovní příležitosti sebou vzal mladšího bratrance, kterého podporoval v rozvoji za pomoc v jeho životě.

Ve většině afrických domácností žije mnoho přímých i nepřímých příbuzných a bydlení je k takovému životu přizpůsobené. Když jsem se do Afriky přistěhovala, velice mě zaujalo, že skoro každý kamenný dům má alespoň dvě koupelny. Hlavní ložnice má vždy svoji vlastní koupelnu a ostatní ložnice sdílí mininálně jednu společnou koupelnu. Byla jsem překvapená vynalézavostí místních lidí. Dnes je to pro nutnost, když se sdílí domácnost s více lidmi. Maminka nevlastní sestry manžela, kromě své jediné dcery, vychovala i všechny děti jejích sourozenců včetně nevlastních sourozenců její jediné dcery. V současnosti jsou všechny děti odrostlé, vdávají se, žení se, mají své vlastní děti, přesto si postavila dům, který kromě její vlastí ložnice a koupelny má dalších pět pokojů s vlastním vybavením. Přiznala se mi, že nepředpokládá, že bude někdy bydlet sama.

Bydlení v Africe musí být přizpůsobené rozvětvené rodině nejen z kulturně-tradičného hlediska, ale i díky současným tredům, jako je nedostatek pracovních příležitostí v Africe (lidé nejsou finančně schopni zakládat nukleární rodiny), neexistující domovy pro důchodce a špatně vybavený zdravotní systém, a další. Rozvětvená rodina je schopná zmírnit tyto společenské překážky hlavně když stát není schopný podpořit obyvatele v těchto ohledech (tvorba pracovních příležitostí, institucí jako jsou domovy důchodců, dětské domovy, atd.)

Já jsem se bydlení v Africe přizpůsobila a žijeme v rozvětvené rodině. K nám domů jsme přijali manželovu neteř z otcovy strany, která mi pomáhá s úklidem, s dětmi, střídáme se ve vaření, atd. Neteř podporujeme v bakalářském studiu nejen finančně, ale i časově. Stává se, že si manžel musí vzít dovolenou, aby neteř mohla studovat na zkoušky. Nevnímá to jako nějaký problém, spíše jako odpovědnost vůči své neteři. V rámci domácnosti si vždy všichni vyjdeme vstříc a to mi otevírá příležitosti pro realizaci i sebe samotné. Mám čas se věnovat svým koníčkům (psaní blogu nebo tvorbě krémů z mongongo ořechů), ale mohu se realizovat i pracovně, podpořit ekonomiku, mít příjem.

Můj manžel měl obrovské štěstí, že mohl vyrůstat v rozvětvené rodině. Nebyl nikdy závislý na přímé pomoci, jako jsou například děti v dětských domovech (sirotci vs. donoři), ale vyrůstal v prostředí vzájemné odpovědnosti. I přes veškeré dobré úmysly poskytnout dětem vše co potřebují (základní potřeby, vzdělání, atd.), jsou dětské domovy v Africe v mnoha případech pouze odbytiště peněz donorů, kteří chtějí podpořit nějakou dobrou věc. V několika případech jsem zažila, že místní sociálka sháněla děti do dětských domovů na přání různých donorů. Mnoha rodinám to uleví ve finančních ohledech, když jsou školní poplatky za díte zaplaceny v rámci dětského domava a mezinárodní dětské domovy mohou otevřít různé příležitosti některým dětem (možnost studia v zahraničí přes stipendia dětských domovů, zprostředkování práce). Ale tento systém narušuje vztahy v rámci tradiční africké rozvětvené rodiny, a zároveň současný ekonomiko-politický systém nepodporuje zakládání nukleárních rodin. Vykořenění jedinci vyvržení z péče donorů se stávají nefunkčními jednotkami ve své vlastní společností. Mohou tíhnout k alkoholu, drogám, kriminálnímu chování, sdružují se v afrických slumech, o kterých tak rádi píšeme. Toto ale není typický africký obraz, spíše je to alarmující připoměnutí, že něco ve společnosti nefunguje.

Autor: Kamila Hejlikova | neděle 22.5.2022 10:25 | karma článku: 15,79 | přečteno: 472x
  • Další články autora

Kamila Hejlikova

Vzpomínky na Vánoce v Africe

Jak lidé slaví Vánoce na jiném kontinentě? Jsou bílé, slunečné, nebo úplně jiné? Něco málo ze vzpomínek na Vánoce v Zambii.

8.1.2023 v 8:35 | Karma: 19,68 | Přečteno: 468x | Diskuse| Cestování

Kamila Hejlikova

Afrika – vzdálená i blízká, nezávislá a různorodá

Slova, která pro mě vystihují Afriku nejvíce jsou vzdálená i blízká, nezávislá a různorodá. Jak jsme slavili nezávislost v africké zemi, kde bydlíme.

11.11.2022 v 17:36 | Karma: 14,65 | Přečteno: 319x | Diskuse| Cestování

Kamila Hejlikova

Kulturní šok, česko-zambijská zkušenost

Překvapivě jsem zažila obrovský kulturní šok, když jsem po 2,5 letech života v Zambii odjela na návštěvu do rodných Čech.

3.10.2022 v 18:38 | Karma: 26,10 | Přečteno: 1357x | Diskuse| Cestování

Kamila Hejlikova

Zambie - země věčných úsměvů

Jaké je to žít v zemi, kde je pocit nespokojenosti tabu. Věčně stěžující si Češka se vyrovnává s odlišnou kulturou věčně spokojených lidí.

22.8.2022 v 18:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 418x | Diskuse| Cestování

Kamila Hejlikova

Tradiční africké slavnosti

Život a lidé v Africe se mění, rozvíjí a modernizují, tak jako ostatní oblasti světa. Představu měnící se Afriky bychom měli vždy mít na paměti a některé stereotypy o Africe jsou mylné.

15.7.2022 v 18:00 | Karma: 15,99 | Přečteno: 479x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 758x
Jsem Kamila Hejlík Tembo, jsem Česka žijící v Zambii. S rodinou žijeme v Livingstonu nedaleko Viktoriiných vodopádů.

Zajímá mě psaní článků o Africe z hlediska kulturního a sociálního, ale také politického a mezinárodních vztahů. Vystudovala jsem kulturní a africká studia na UHK. Zaměřuji se také na témata zemědělství a klimatické změny v Africe.

Kromě toho máme s manželem organickou farmu, kde se snažíme budovat udržitelný život v souladu s přírodou.  Můžete mě sledovat na Facebooku a Instagramu Kamila Hejlik Tembo nebo naši farmu na Facebookové stránce Mosi-Oa-Tunya Organics.

Seznam rubrik