Život v Národním parku v Africe

Žijeme v Zambii, v historickém a turistickém městě Livingstone u nádherných Viktoriiných vodopádů. V roce 1855 byli vodpády a místní komunita Mukuni objeveny známým cestovatel a průzkumníkem Davidem Livingstonem, o dvacet později vodopády zmapoval český dobrodruh Emil Holub (1875). Město Livingstone vzniklo jako město britské koloniální správy, dnes se mu přezdívá hlavní turistické centrum Zambie. V Livingstonu žijeme od roku 2019. V roce 2020 jsme založili organickou farmu v komunitě Mukuni, která se rozprostírá kolem Viktoriiných vodopádů.

Město Livingstone bylo vybudováno uměle, podobně jako byly namalovány hranice Afrických států v době kolonialismu. Livingstone se nachází uprostřed národního parku Mosi-Oa-Tunya, který obklopuje Viktoriiny vodopády. Historickým účelem města byla koloniální správa, dnešním hlavním smyslem života v Livingstonu je turismus. Malý park Mosi-Oa-Tunya je ideální pro pozorování slonů, žiraf, antilop, zeber, ale moc malý pro velké kočkovité šelmy, jako jsou lvy nebo gepardi, takže pohyb v okolí je relativně bezpečný. Po konci období dešťů, od dubna probíhá migrace slonů z botswankých plání národního parku Chobe. Sloni sem migrují za vodou v řece Zambezi, která nevysychá. Na konci období sucha, v září/říjnu, sloni migrují zpět do Botswany za vodou z ustoupených plání. V tomto období je možné slony pozorovat i v centru města, což je pro turisty skvělý zážitek. Pro mnoho místních lidí je to strach o úrodu i vlastni život. Minulý rok nás sloni navštívili na naší organické farmě v Mukuni a zničili nám veškerou úrodu a vytrhali zasazené ovocné stromy.

Oblast Viktoiných vodopádů a tradičního náčelnictvi Mukuni (historicky sem spadá i území Livingstonu) se nachází v údolí a Viktoriiny vodopády utváří nejen nezapomentulný pohled na ně, ale také unikátní faunu a floru místního prostředí. Půdu, na které se nachází naše organická farma, jsme dostali od komunity zdarma pod příslibem, že to, co zde vybudujeme, bude ku prospěchu té komunity. Od založení farmy jsme pozorovali, že se tu nachází spousta vzácných přírodních zdrojů, které jsou na mezinárodním trhu nesmírně ceněny. Farma leží v pásu Mongongo stromů, které plodí vysoce nutriční ořechy, které se používají ve výživové dietě nebo kosmetice. Další surovinou je v angličtině tzv. Devil´s claw, které se využívá jako účinná přírodní medicína při obtížích při menopause. Produkty z obou dvou surovin jsou na mezinárodním trhu vzácností a jejich cena je vysoká. Avšak komunita tyto suroviny nijak nezpracovává a tudíž z nich nemá žádný příjem.

Otevřenost lidí žijící kolem Viktoriiných vodopádů, přilákala spoustu turistů, ze kterých se později mohli stát sponzoři nebo zakladatelé růných rozvojových projektů, které pomáhají místním komunitám. Vedle naší farmy vzniká dětský domov, který přispěje k rozvoji komunity. Pro naši farmu to znamená, že bude moci produkovat jídlo pro toto zařízení. Za účelem ochrany pozemku před migrací slonů, kteří kopírují pásy Mongongno stromů, se na celém pozemku dětského domova tyto vzácné stromy pokáceli. Sloni si rádi pochutnávají na plodech těchto stromů a stromy je velice lákají. My jsme na farmě nainstalovali včelí úly, ze kterých mají sloni přirozeně strach a těmto místům se vyhýbají.

Místní lidé se snaží jít s dobou, být otevření, turisticky orientovaní. V okolí Viktoriiných vodopádů se nachází mikrokosmos moderního, tradičního, ale i divokého přírodního života. Život v Národním parku mě naučil, že se lidé musí naučit žít venku s přírodou. Tento život je náročný, ale nemůžeme utéct před odpovědností, kterou máme vůči naší planetě a životu, který žijeme.

Život kolem Viktoriiných vodopádů

Autor: Kamila Hejlikova | středa 4.5.2022 16:00 | karma článku: 13,45 | přečteno: 368x

Vzpomínky na Vánoce v Africe

Jak lidé slaví Vánoce na jiném kontinentě? Jsou bílé, slunečné, nebo úplně jiné? Něco málo ze vzpomínek na Vánoce v Zambii.

8.1.2023 v 8:35 | Karma: 19,68 | Přečteno: 468x | Diskuse| Cestování

Kamila Hejlikova

Afrika – vzdálená i blízká, nezávislá a různorodá

Slova, která pro mě vystihují Afriku nejvíce jsou vzdálená i blízká, nezávislá a různorodá. Jak jsme slavili nezávislost v africké zemi, kde bydlíme.

11.11.2022 v 17:36 | Karma: 14,65 | Přečteno: 318x | Diskuse| Cestování

Kulturní šok, česko-zambijská zkušenost

Překvapivě jsem zažila obrovský kulturní šok, když jsem po 2,5 letech života v Zambii odjela na návštěvu do rodných Čech.

3.10.2022 v 18:38 | Karma: 26,10 | Přečteno: 1356x | Diskuse| Cestování

Zambie - země věčných úsměvů

Jaké je to žít v zemi, kde je pocit nespokojenosti tabu. Věčně stěžující si Češka se vyrovnává s odlišnou kulturou věčně spokojených lidí.

22.8.2022 v 18:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 418x | Diskuse| Cestování

Tradiční africké slavnosti

Život a lidé v Africe se mění, rozvíjí a modernizují, tak jako ostatní oblasti světa. Představu měnící se Afriky bychom měli vždy mít na paměti a některé stereotypy o Africe jsou mylné.

15.7.2022 v 18:00 | Karma: 15,99 | Přečteno: 478x | Diskuse| Cestování

Vláda je pro preventivní zadržení zbraně. Podezřelé nákupy se mají hlásit

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  15:46

Přímý přenos Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  15:41

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Jsem Kamila Hejlík Tembo, jsem Česka žijící v Zambii. S rodinou žijeme v Livingstonu nedaleko Viktoriiných vodopádů.

Zajímá mě psaní článků o Africe z hlediska kulturního a sociálního, ale také politického a mezinárodních vztahů. Vystudovala jsem kulturní a africká studia na UHK. Zaměřuji se také na témata zemědělství a klimatické změny v Africe.

Kromě toho máme s manželem organickou farmu, kde se snažíme budovat udržitelný život v souladu s přírodou.  Můžete mě sledovat na Facebooku a Instagramu Kamila Hejlik Tembo nebo naši farmu na Facebookové stránce Mosi-Oa-Tunya Organics.